מבוא
צפת היא הצעירה מבין ארבע ערי הקודש שבא”י. חברון, ירושלים וטבריה הן ערים עתיקות יומין וצפת, לעומתן, הצטרפה למעמד הרם הזה רק במאה ה-16.
אחת התופעות המיוחדות לצפת ובעיקר לקהילה היהודית, היא החורבן והתקומה המשמשים במחזוריות לאורך כל תולדותיה. (שילר, א. ברקאי, ג, 2002).
המאה ה-16 היא המאה שבה צפת חוותה את תקופת הזוהר שלה, עד כדי כך שלפי ההערכה גדלה הקהילה היהודית בצפת פי חמישה במשך 22 שנה (1525-1547). (אפרת, א., 2002). הסטוריונים כתבו על צפת “צפת היתה למרכז היהודי החשוב ביותר בא”י למן חתימת התלמוד.” (רפל, י., רפפורט, א., 1986).
במאה ה-16 צפת עלתה על ירושלים הן במספר תושביה היהודים, הן ברווחתם והן בכמות החכמים היהודים שחיו בה והשפיעו בתורתם על העולם היהודי כולו.
עבודה זו יוצאת מנקודת הנחה שפריחה שכזאת לא מתרחשת יש מאין, אלא בעקבות שינויים שהיוו מצע נוח לצמיחת העיר. לכן, הפרק הראשון יעסוק בשינויים שהתרחשו בעולם היהודי, בארץ ישראל בכלל ובצפת עצמה.
ההנחה היא שהשינויים השפיעו על כל מעגל החיים: הן הרוחני, הן החברתי, הן הכלכלי.
העבודה תתמקד בהיבט הכלכלי. העבודה תבקש להוכיח שתור הזהב הזה קרה בגלל צירוף של מספר גורמים שחברו יחד. היבט כלכלי לא יכול להיות מנותק מהיבט פוליטי, גאוגרפי, מנהלתי וחברתי. אי לכך השינויים שהתחוללו יקיפו היבטים אלה.
בדיקת הצמיחה הכלכלית תיעשה באמצעות סקירת המקצועות היהודים אשר רווחו בצפת במאה ה-16, תוך השוואה למאה הקודמת לה והשוואה לירושלים. חשיבות הנושא היא בכך שבצפת בא לידי ביטוי המשפט: החומר מקיים את הרוח. חיי הרוח המפוארים של צפת במאה ה-16 הושפעו מתהליכים כלכליים, חברתיים ומדיניים שהתרחשו הרחק ממנה וגם בה עצמה.
שאלת המחקר שעבודה זו עוסקת בה: האם קיים קשר בין התנאים הפוליטיים והאסטרטגיים ששררו במאה ה-16 בעולם הרחב, בא”י בכלל ובצפת בפרט, לבין מספר המקצועות שבהם עסקו היהודים בצפת והיקפם?
תוכן העניינים
א. מבוא – 3
ב. השינויים שחלו במאה ה-16 – 4
ג. שינויים במבנה השלטוני והכלכלי- 7
ד. מקצועות היהודים בצפת- 8
ה. תעשיית האריגים, כדוגמא לתגובת שרשרת- 9
ו. הגילדות – 10
ז. פעילות פיננסית- 13
ה. סיכום- 15
ו. ביבליוגרפיה- 16