מבוא
עבודת הגמר הנוכחית מבקשת להציג את נושא ההעברה הנגדית כפי שהיא מתבטאת בטיפול בקבוצת פסיכודרמה עם ילדות בגילאי 9-12 המובחנות עם הפרעות קשר וריכוז ברמה נמוכה.
הפרק הראשון יוקדש להסבר אודות פסיכודרמה והטיפול בילדים עם הפרעות קשר וריכוז ברמה נמוכה בעזרת פסיכודרמה.
בפרק השני תוצג סקירת ספרות בקשר לנושא ההעברה הנגדית- ובמיוחד בזמן טיפול בפסיכודרמה. בפרק זה ייסקרו גם ההבדלים בתופעת ההעברה הנגדית בין טיפול פרטני לטיפול קבוצתי.
הפרק השלישי יציג את תיאורי המקרה שהוליכו אותי לכתוב אודות העברה נגדית בזמן הטיפול. המקרים יפורטו- תוך שמירת חיסיון המשתתפים- ואציג דוגמאות מהעבודה המעשית.
בפרק הרביעי – פרק הדיון והממצאים – אדון בנושא ההעברה הנגדית תוך התבססות בממצאים שעלו בעקבות העבודה .
במשך שנים, לאחר שפרויד הציג את המונח “העברה נגדית” (1926/2002 ) וראה את התופעה כאבן נגף בטיפול, הועלו נקודות מבט שונות וחלקן היו מנוגדות לדעות של פרויד. מטפלים אחרים שאלו אם “הסטריליות” של המטפל היא בכלל אפשרית או אמיתית ובהדרגה התפיסה הייתה כי ההתמקדות בהעברה נגדית מאפשרת למידה אודות המטופל בדרך שאיננה אפשרית בשום צורה אחרת (ברמן, 1986 ). כיום מקובלת הדעה שככל שהמטפל מודע יותר להעברה –נגדית כך הטיפול יהיה יעיל יותר (בולאס, 2000 ).
עם זאת, ההתייחסות להעברה נגדית בספרות המקצועית איננה מקיפה כמו נושאים אחרים הקשורים לטיפול באמנות – אשר הפסיכודרמה היא אחד מהאגפים שלו.
כאן אנסה לחקור את תופעת ההעברה הנגדית שחוויתי בזמן העבודה המעשית עם קבוצת ילדות בגילאים 9-12 המאובחנות כבעלות הפרעת קשב וריכוז ברמה נמוכה.
תוכן העניינים :
הקדמה/ מבוא 2
פרק ראשון: פסיכודרמה 3
א. מהי פסיכודרמה קלאסית3
ב. פסיכודרמה עם ילדים5
ג. מהי הפרעת קשב וריכוז (ברמה נמוכה) 8
ד. פסיכודרמה עם ילדים עם הפרעת קשב וריכוז ברמה נמוכה 9
פרק שני: סקירה ספרותית 11
א. מהי העברה נגדית 11
ב. העברה נגדית בטיפול פרטני 12
ג. העברה נגדית בקבוצת פסיכודרמה 13
ד. הבדלים בין העברה נגדית בקבוצה לבין טיפול פרטני 14
פרק שלישי: הצגת תיאור מקרה 14
א. רקע וסטינג 15
ב. היסטוריה של מהלך הטיפול (בניית הקבוצה ותהליך קבוצתי) 16
ג. תיאור המשתתפות (חיסיון שמות הבנות) 17
ד. תיאור מקרה- איך התבטאה העברה נגדית עם הקבוצה בנושא העבודה 21
ה. דוגמאות מקבוצת הפרקטיקום 24
פרק רביעי: דיון וממצאים 28
ביבליוגרפיה 31