מבוא
מחקרים רבים מצאו קשרים חיוביים בין התנדבות ובין רגשות חיוביים והצלחה גדולה יותר אצל מבוגרים ובני נוער. הוכח כי בני נוער שמתנדבים מצליחים יותר בבית הספר, מחזיקים ברגשות חיוביים יותר לגבי עצמם, נמנעים מהתנהגויות סיכוניות, בעלי סיכוי גבוה יותר להצביע ויש להם אחריות חברתית גדולה יותר ומוסר עבודה גבוה יותר כמבוגרים (Theokas and Bloch, 2006). מסיבות אלה ואחרות חשוב לפתח בקרב בני נוער מוטיבציה לתרום לקהילה, להתרכז באנשים פחות ברי מזל, להתחשב וליזום פעילויות בסביבתם הקרובה שנועדו לשפר את חייהם של אחרים.
כיום עם ירידת חשיבותם של מוסדות המשפחה ובית הספר כסוכני חיברות, במיוחד אצל בני נוער, חשיבותם של אמצעי המדיה הולכת וגדלה. במקום לקבל את הידע מההורים ומהמורים, פונים בני הנוער לקבוצת השווים שלהם או לאמצעי המדיה. האינטרנט שנכנס לחיינו מאפשר לנו להיות מחוברים למידע, לחדשות, לאנשים הקרובים והרחוקים מאיתנו, לתכנים המעניינים אותנו וכולי. הטלוויזיה מקיפה אותנו בכל שעות היום ואנו נתקלים בה גם במקומות ציבוריים, כמו גם הרדיו והעיתונות. חוקרים אמריקאיים מצאו שבגילאי 14-18 ממוצע השימוש הכללי באמצעי המדיה השונים עמד על 7:35 שעות ביום, מתוכם 2:43 שעות של צפייה בטלוויזיה ביום (Roberts, 2000). המתבגר האמריקאי הממוצע מבלה שני שליש מיומו חשוף לאמצעי המדיה, ברוב הזמן הזה נמצא המתבגר ללא השגחת מבוגרים. למעשה, אחוזים גבוהים יותר של מתבגרים צופים בטלוויזיה או מבלים זמן מול המחשב לבדם (41%) או עם אחים או חברים מאשר עם ההורים (2% בלבד) (שם, 2000).
בהקשר לעבודה מעניין לבדוק מהם הקשרים בין השימוש בסוגי המדיה השונים (עיתונות, טלוויזיה, אינטרנט וכולי) ובין המוטיבציה של בני הנוער להתנדב. במיוחד מעניין הקשר בין צריכה של תכנים מסוימים העוסקים בנושאים חדשותיים ופוליטיים ובין התנדבות, ומכאן נובעת שאלת המחקר: מהו הקשר בין כמות צריכת תכנים חדשותיים ובין המוטיבציה של בני נוער להתנדב?
חשיבותו של המחקר היא ביכולת לבחון האם תכנים מסוימים ואמצעי מדיה מסוימים מגבירים או מחלישים את המוטיבציה להתנדבות בקרב בני נוער, ומכאן לענות על השאלה האם בני נוער שצורכים יותר תכנים חדשותיים יהיו מעורבים יותר או פחות בקהילתם.
תוכן עניינים
מבוא עמוד 3
פרק ראשון: מודעות פוליטית והקשר להתנדבות עמוד 4
פרק שני: צריכת חדשות באמצעות המדיה בקרב בני נוער עמוד 8
פרק שלישי: קשרים בין שימוש באמצעי המדיה ובין התנדבות עמוד 11
מתודולוגיה עמוד 14
ממצאים עמוד 16
דיון עמוד 20
ביבליוגרפיה עמוד 22