מבוא
מבצע “עמוד ענן” היה מבצע צבאי של צה”ל ברצועת עזה, שהחל ב-14 בנובמבר 2012 והסתיים ב-21 בנובמבר 2012. במבצע נערכו אלפי תקיפות על יעדים ברצועת עזה, ובמקביל נורו מרצועת עזה אלפי רקטות לעבר יישובים בישראל.
במהלך ימי המבצע הפעילה מדינת ישראל מערך הסברה נרחב ודיפלומטיה ציבורית, שנועדו כולם להשפיע על דעת הקהל העולמית ולהסביר את הצד הישראלי בעימות. מערך הסברה זה עוצב לאורם של כישלונות ההסברה של מדינת ישראל במלחמת לבנון השנייה, מבצע עופרת יצוקה ופרשת המשט הטורקי, שזכו כולם לביקורת ציבורית ומדינית חריפה בכל האמור לטיפול בדעת הקהל העולמית ותפקוד מערך ההסברה הלאומי בהם- דובר צה”ל, משרד החוץ ומשרד ההסברה הלאומי.
מטרת עבודה זו היא לסקור ולנתח את מערך ההסברה והדיפלומטיה הציבורית שהופעל על ידי מדינת ישראל במהלך מבצע חומת מגן- היכן התרכזו מאמצי ההסברה, באילו כלים נעשה שימוש, מה הייתה מעורבות התקשורת ומי “ניצח” בקרב ההסברה.
בפרק הראשון של העבודה מוצגת סקירה כללית של מערך ההסברה והדיפלומטיה הציבורית בישראל, בדגש על הרפורמה שנערכה במערך זה בשנת 2007.
בפרק השני מובאת סקירה קצרה על מבצע עמוד ענן, מטרותיו ומהלכיו.
הפרק השלישי מציג את גורמי ההסברה הראשיים במבצע עמוד ענן ותפקודם במהלכו, תוך ניתוח של הכלים השונים במידה ובניו- מדיה בהם נעשה שימוש על ידי הגורמים השונים.
חלקה האחרון של העבודה הינו דיון וביקורת על מערך ההסברה שהופעל, וניסיון לענות על השאלה האם ישראל “ניצחה” בקרב ההסברה כולל העלאת סוגיות להמשך דיון.
תוכן עניינים:
מבוא – 1
1. ההסברה הישראלית- היסטוריה והתפתחות – 2-3
2. הרפורמה במערך ההסברה הישראלי – 4-5
3. מבצע עמוד ענן – 6-7
4. גורמי ההסברה הראשיים במבצע עמוד ענן ותפקודם במהלכו – 8- 14
4.1 מיתוג מבצע עמוד ענן – 8-11
4.2 חשיפת המבצע בפני כלי תקשורת זרים – 11- 12
4.3. שימוש ברשתות חברתיות במהלך המבצע – 12- 15
5. דיון וביקורת – 16-18
6. סיכום – 19
7. ביבליוגרפיה -20-21