מבוא
התלמידים בחינוך המיוחד נחלקים לאוכלוסיות שונות, בעלות קשיים ספציפיים, אבל רבים מהם עלולים לסבול משילוב לקויות המטשטש את ההבדלים בין, לדוגמה, תלמיד עם ADHD לתלמיד עם הפרעות התנהגות או לתלמיד עם לקויות למידה הבא מסביבה שאינה מטפחת מאוד.
מעבר לכך, ישנם קשיים המשותפים לתלמידים רבים, בין אם הם גרים בביתם או במסגרת מחוץ לו, בין אם הוא לומד במסגרת נפרדת או משולב בחינוך הרגיל: קשיים בויסות עצמי, חוסר עצמאות, הערכה עצמית נמוכה, קשיים חברתיים עד דחייה ובידוד.
המרכזים לחינוך ימי מהווים מסגרת חינוכית ייחודית ותלמידים ממסגרות שונות של החינוך המיוחד משתלבים בפעילותם. מטרת עבודה זו היא לנסות ולבחון האם השתתפות בפעילות במרכזים לחינוך ימי יכולה לסייע לתלמידים מהחינוך המיוחד להתמודד טוב יותר עם הקשיים המשותפים לפניהם הם ניצבים (מעבר לקשיים המיידיים הנובעים מהלקויות עצמן).
תוכן
מבוא-1
החינוך המיוחד בישראל-1
מסגרות נפרדות של החינוך המיוחד-1
מאפייני החינוך המיוחד-2
תלמידי החינוך המיוחד בפנימיות-3
אוכלוסיות בחינוך המיוחד-4
שיתוק מוחין-5
הפרעת קשב וריכוז-6
ליקויי למידה-7
הפרעות התנהגות-9
קשיי ילדים בחיוך המיוחד-9
קשיי ויסות-9
חוסר עצמאות-11
פגיעה בהערכה העצמית-12
דחייה חברתית ובדידות-12
החינוך הימי בישראל-13
המטרות החברתיות וההתנהגותיות של החינוך הימי-13
יתרונות החינוך הימי לילדים עם צרכים מיוחדים-13
השערות המחקר-14
השיטה-14
אוכלוסיית המחקר-14
ממצאי המחקר-15
דיון- 16