מבוא
מחקר זה עוסק בהשוואה בין שתי דמויות טראגיות במחזותיו של שייקספיר, מקבת’ והמלט, תוך שימת דגש על התהליך אותו עובר הגיבור בכל מחזה. עבודה זו עושה שימוש רב בנושאים העולים מתוך הסולילוקווי (דברים שהשחקן שח לעצמו בהיותו לבד על הבמה), ההיצד (הדברים שהשחקן שח לעצמו או לקהל בנוכחות דמויות אחרות על הבמה, שאינן שומעות אותו) והמונולוגים אותם נושאים הדמויות, מתוך הנחה כי במונולוגים אלו מוצגים היבטים נוספים באישיות הדמות, ורבדים כמוסים אותם היא אינה מציגה לדמויות הסובבות אותה. הדברים אותן שחים הדמויות לעצמן, מהווים אשנבי הצצה לעולמן הפנימי ומאפשרים ראייה מעמיקה יותר של התהליך אותן הן עוברות.
הפרק הראשון בעבודה יספק רקע על שייקספיר ועבודותיו, ולאחר מכן על שתי המחזות בהן יתמקד חיבור זה. כמו כן, יציג הפרק את מאפייני הטרגדיה לפי אריסטו ולפי דורותיאה קרוק, ויתאר את מקבת’ והמלט כדמויות טראגיות לפי סכימות אלו. הפרק השני יעסוק ביסודות ובנושאים משותפים לשתי המחזות. בפרק יידונו נושאים ככוחות על טבעיים, מניעים תת מודעים של הדמויות ומוטיב השיגעון החוזר בשתי העלילות, תוך הקבלה והנגדה בין שתי המחזות. הפרק השלישי יעסוק בניתוח המונולוגים של המלט ושל מקבת’. תחילה, יציג הפרק את תיאור וניתוח המונולוגים של המלט (הארוכים והמפורטים יותר), ולאחר מכן יתמקד בסולילוקווי של מקבת’. הפרק האחרון, הלא הוא פרק הדיון, יערוך השוואה מסכמת בין דרכו של מקבת’ והתהליך אותו עבר במחזה לזה של המלט.
בעבודה זו מגולמת ההנחה שמאורעות ושינויים שהתרחשו בתקופתו של שייקספיר נותנים אותותיהם ביצירתו. שייקספיר, שחי ויצר בתקופת הרנסנס, הושפע מהשינויים התפיסתיים שחוללה תקופה זו, ומן הניגוד בין התפיסה התיאוצנטרית שרווחה עד אז לבין האתוס ההומניסטי. המאבק בין כוחות מנוגדים אלו מוצג בתהליך אותו עוברת כל דמות, ויידון גם הוא במסגרת חיבור זה. בנוסף, התקופה האליזבתנית, בה נוצרה יצירתו של שייקספיר, הביאה עמה חידושים ופריצות דרך בתחום התיאטרון, שלא היו קיימים עד אז. גם נקודה זו תקבל התייחסות בחיבור זה.
תוכן עניינים
מבוא 1
פרק ראשון: אודות שייקספיר, המלט ומקבת’
המלט ומקבת’ כגיבורים טראגיים 2-5
אודות המלט, אודות מקבת’ 5-6
פרק שני: יסודות משותפים לשתי המחזות
כוחות על טבעיים 7-9
מניעים, פעולות ודחפים 9-11
השיגעון 11-13
פרק שלישי: ניתוח המונולוגים
המונולוגים של המלט 14-20
המונולוגים של מקבת’ 20-24
פרק רביעי: דיון
מקבת’ אל מול המלט: התהליך אותו עוברים הגיבורים הטראגיים 25-28
סיכום 29
ביבליוגרפיה 30-31