מבוא
תרבות יפן לאורך ההיסטוריה הייתה תמיד מרוחקת ומסתורית. מאמצע המאה ה 19 התחילה אינטראקציה בין תרבותית בין יפן למדינות המערב, ובכך חדרו הרבה מסממני התרבות לתוך עולם האומנות. ועקב כך שעולם האומנות היה הכי גמיש בלקבל את “חדש”, כך גם ענפי תרבות אחרים תחת השפעת תרבות יפן קיבלו עם הזמן כחלק בלתי נפרד את סממנים ויזואליים של התרבות.
תחילה אירופה התעניינה באמצעים ויזואליים חיצוניים כמו חרסינה, בדים, מניפות, תלבושות, ארמוני וגני יפן. לאחר שהמערב “השתעשע” מספיק בדברים אלו, הוא התחיל להתעמק בפילוסופיה, דת ואידיאולוגיה של המזרח, התחיל לקבל עולם זה כשווה אך דו קוטבי. עקב כך באירופה מתחילה התכחשות למטה נרטבים הגדולים(ג’.ף. ליאוטר). אומנם אירופה המשיכה לשלוט עד במאה ה 20, שלאחר מכן חדירת המזרח למערב מתחילה להיות כל כך משמעותית שחלק מחוקרי מזרח מתחילים לדבר על אוריאנטליזציה של המערב. לפי הסבר של אירופאים עצמם ההשפעה של תרבות יפן על תרבות המערב נובעת ממשיכה שלהם לתרבויות מסורתיות, השקפת עולם מסתורית, ורוחניות.
אינטראקציה בין תרבותית הובילה באירופה לנישה חדשה במדעי החברה – מדעי המזרח. ומאז קיומה של נישה זו, מדענים מנסים למצוא יחס הדדי בין נחלת כלל לנחלת פרט של מדינות ועמי מזרח. השאלה העיקרית של מדע היא ממה נובעת משיכה בלתי מודעת בין התרבויות.
רובינו יכולים בהסתכלות מהירה בבית לציין כמה מהמוצרים הם תוצרת יפן כמו מותגי הטלוויזיה שאנו רואים ומשחקי מחשב שאנו משחקים, אפילו הסושי שאנו אוכלים מקורם ביפן.
כיום קיימים סביבונו מוצרים שמקורם ביפן, תרבות שפעם הייתה סגורה ומרוחקת וכיום מפוזרת בכל ענפי התרבות במוצרים שונים ומגוונים. לרוב אנו מקבלים כמובן מעליו את נוכחותם בסביבותינו ולרוב איננו
שמים לב למקורם. ברצוננו לבדוק בעבודה זו, דרך ניתוח חפצים ומוצרים שונים בסביבתנו את ההתמזגות בין תרבותית.
תוכן העניינים
1. מבוא כללי כולל סקירת ספרות 2
2. שאלות המחקר ודיון תיאורטי 3
3. הצגת החומר הנחקר ודיון מתודולוגי 9
4. הצגת המחקר 13
5. דיון מסכם 22
6. רשימה ביבליוגראפית 24
There are no reviews yet.