מבוא
תאטרון פוסט-דרמטי בא להגדיר יצירות שמסרבות להתחייב למסורת התיאטרונית, תוך שהוא בעצמו מסרב להתחייב למסורת המחקרית, ובסופו של דבר מקבץ תחתיו מרחב שלם של תופעות והופעות-המחול והמיצב והמיצג והמוצג-כולם נדחקים אל תוך מסגרת ההצגה, עד שקשה להבדיל בין תיאטרון לבין מחול, בין הצגה לבין ניסוי חברתי,בין במה לבין מרכז קהילתי ובין יצירה לדיון תיאורטי.
בעבודה זו אחקור את הפרשנות הבימתית של רנה ירושלמי ל”רומיאו ויוליה” מאת שייקספיר לאור המאפיינים של התיאטרון הפוסט דרמטי ודפוסי פעולתו.
הפרקים הראשונים בעבודה יוקדשו לסקירה של דפוסי הפעולה של התיאטרון פוסט דרמטי כפי שהם משתקפים בספרות המחקרית, תוצג הביוגרפיה המקצועית של רינה ירושלמי שתתאר את דרכה המקצועית שהובילה אותה להקים את קבוצת “אנסמבל עיתים.”
יתר הפרקים יציגו את האמצעים הפוסט-דרמטיים כפי שהם באים לידי ביטוי בפרשנות הבימתית של רינה ירושלמי במחזה “רומיאו ויוליה” תוך התמקדות ב דפוסי פעולה פוסט דרמטיים בהם השתמשה ירושלמי. כמו תערך סקירה של תפקיד הקהל במחזותיו של שייקספיר בכלל, וביצירה הבימתית “רומיאו ויוליה” בבימויה של ירושלמי בפרט.
העבודה תעסוק בין היתר בשפה הייחודית של ירושלמי בתוך התאטרון הפוסט-דרמטי וביכולתה לתרגם את מאפייניו למופע ייחודי ומודרני.
היות והעבודה תעסוק במחזה הידוע הזה אצטט כמה דברים עליו מ”אודות המופע”:
רומיאו ויוליה הוא טרגדיה מוקדמת של שקספיר, שהוצגה . מחזה זה על אהבת נעורים המלבלבת 1695לראשונה בשנת בין חומותיה של שנאה עתיקה, התחבב על הקהל מיד. עלילתו מתרחשת בעיר ורונה שבאיטליה, על רקע מריבה ארוכת שנים בין שתי משפחות אצילים: מונֵטיג וקפולט. רומיאו לבית מונטיייג ויוליה ממשפחת קפולט מתאהבים זה בזו ונישאים בחשאי. בו ביום פורצת תגרת רחוב שבמהלכה הורג טיבלט, דודנה של יוליה, את מרקוציו, חברו של רומיאו. בחמת זעמו הורג רומיאו את טיבלט, וכעונש נגזר עליו לגלות מן העיר. בינתיים מחליט אביה של יוליה להשיאה לאציל צעיר בשם פאריס. יוליה הנואשת פונה אל הנזיר שהשיאה לרומיאו, ומקבלת ממנו סם מיוחד, המאפשר לה להתחזות למתה. בבוקר יום החתונה היא מתגלה ללא רוח חיים, כביכול, ונקברת במערת הקבורה המשפחתית. לרוע המזל, פורצת מגיפה בעיר. ההסגר שמטילים השלטונות מונע משליחו של הנזיר להגיע אל רומיאו להודיע לו על התחבולה. רומיאו שומע מפי אחרים על מותה של אהובתו, וחוזר מייד לוורונה. במערת הקבורה הוא נתקל בפאריס, המאלץ אותו לנהל עמו דו קרב. רומיאו גובר על פאריס והורגו, ואחר כך מתאבד
בשתיית רעל בזרועות אהובתו, הנדמית כמתה. מקץ רגעים מעטים פגה השפעת הסם, ויוליה נעורה לחיים. כשהיא מגלה את רומיאו המת היא נופלת על פגיונו ומתה עמו. מושל העיר והורי הנאהבים מוזעקים למקום ושומעים מפי הנזיר על נסיבות מותם של הצעירים. לנוכח האסון מחליטים האבות לשים קץ לריב המשפחות וכורתים ברית שלום ביניהם
תוכן העניינים
מאפיינים פוסט דרמטיים במחזה רומיאו ויוליה של וויליאם שייקספיר 1
תוכן העניינים 2
1. מבוא 1
2. המחזה רומיאו ויוליה 3
2.1 חקירה תמטית של אהבה וגורל 3
2.2 פיתוח דינמיקה ודמויות 4
2.3 השפעה תרבותית ורלוונטיות מתמשכת 5
3. מאפייני התיאטרון הפוסט דרמטי ודפוסי פעולתו 6
3.1 התיאטרון הפוסט דרמטי 6
3.2. התאטרון הדרמטי-מאפיינים ודפוסים: 8
4. ביוגרפיה מקצועית של רינה ירושלמי 10
5. אמצעים פוסט-דרמטיים בפרשנות הבימתית של רינה ירושלמי ל”רומיאו ויוליה” 12
5.1. האופן בו ביימה רינה ירושלמי את המחזה. 12
5.2. דפוסי פעולה פוסט דרמטיים: 13
6. תפקיד הקהל ביצירה הבימתית “רומיאו ויוליה” בבימויה של רינה ירושלמי 16
6.1 תפקיד הקהל במחזותיו של שייקספיר 16
6.2. תפקיד הקהל ברומיאו ויוליה בבימוי רינה ירושלמי 17
7. סיכום 18
8. ביבליוגרפיה 19