מבוא
מדינת ישראל קלטה למעלה ממיליון עולים מברית המועצות לשעבר, מאז 1989 והם מהווים כיום קרוב ל- 15% מאוכלוסיית ישראל (לשם, 2009). למרות היותה מדינה קולטת עליה, התברר כי פעמים רבות נתקלו בני נוער עולי חבר המדינות העצמאיות (חמ”ע) בניתוק חברתי ואף בפגיעות על רקע שונותם. לנוכח חשיבות קבוצת השווים בתקופת ההתבגרות Newman, Lohman &) (Newman, 2007 בולטת חשיבות ההסתגלות לתרבות ולחברה החדשה; ומכאן שאלת המחקר: כיצד השתלבו תלמידי- תיכון, עולי חבר המדינות העצמאיות (ברית המועצות, לשעבר) מבחינה חברתית בקבוצת השווים ?
באמצעות מחקר עיוני, סקירת ספרות, נבחנה ההשתלבות החברתית של בני הנוער הללו, כפי שהיא מתבטאת בהעדפה לבני ארץ המוצא או ארץ היעד; נשירה גלויה וסמויה; התנהגויות סיכון; סיום לימודיהם בתיכון והתגייסותם לצה”ל.
תוכן
מבוא 1
פרק 1: עליה 1
- הגירה ורב תרבותיות 1
- גיל ההתבגרות וההגירה- באופן כללי ובקרב יוצאי חבר המדינות העצמאיות 6
2.1 גיבוש הזהות בתקופת ההתבגרות 7
2.2. תפיסת הזהות של מתבגרים עולים 8
פרק 2: חברת השווים בגיל ההתבגרות 9
2.1 יחסים עם בני נוער אחרים- חשיבות קבוצת השווים בגיל ההתבגרות 10
2.2 דחייה חברתית בגיל ההתבגרות 13
פרק 3: השתלבות חברתית של בני נוער עולים 14
3.1 פעילות גומלין חברתית בבית הספר 14
3.2 משתנים הקשורים למערכות היחסים של בני הנוער 16
3.2.1 ציפיות מחבר, חברות וסטריאוטיפים הדדיים 16
3.2.2 פעילות פנאי והשתתפות בחינוך הבלתי פורמלי 17
3.2.3שייכות ופנאי- שוטטות לעומת חברות בפרויקטים חברתיים ובתנועות נוער 18
3.3 השירות בצה”ל 22
סיכום ודיון 24
ממצאים ומסקנות 27
דיון 28
ביבליוגרפיה I